sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Ylös ja ulos

Tapasin viikko sitten Hakaniemen markkinoilla kiinnostavia ihmisiä KD:n teltalla. Osa oli kiinnostunut minun mielipiteistäni, osa halusi että kuuntelisin heitä. Molempi parempi. Keski-ikä oli melko korkea, mikä varmasti vaikutti puheenaiheisiinkin. Yksi aihe tuli minulle kuitenkin aivan puskista: Kivinokan alueen kaavoittaminen ilmeisesti toimistorakennuksille ja asuntovenesatamaksi. Paikka ja kyseinen asia olivat minulle entuudestaan tuntemattomia, mutta päätin ottaa selvää.

Kivinokan ulkoilualue sijaitsee Herttoniemessä. Siellä on satoja mökkejä ja puutarhoja, jotka uhkaavat nyt jäädä jyrän alle. Asiasta minulle kertonut rouva oli hyvin pahoillaan ja niin olin minäkin! Ymmärrän, että uusilla järjestelyillä kaupunki saa mailleen parempaa tuottoa, mutta tässä tapauksessa luonto- ja historia-arvot menevät ohi markkina-arvosta. Alueen aktiivit saavat aikaan hyvää niin itselleen kuin muillekin, ja tietääkseni kaikenlaiset pikkumökit ovat kovasti haluttuja kaupunkilaisten keskuudessa.

Tällä hetkellä olen kuitenkin täysin rouvan, Hesarin uutisoinnin ja kaupunginhallituksen päätösasiakirjojen antamien tietojen varassa, enkä tiedä tämänhetkisestä tilanteesta oikeasti. Ja olipa se mikä tahansa, mielipiteeni ei ainakaan näillä tiedoilla muutu.

Olen elänyt suurimman osan elämästäni keskellä metsää ja varmaankin siksi minusta tuntuisi mahdottomalta ajatus, että joutuisin elämään asfalttiviidakossa. Yksi ratkaiseva tekijä nykyisen asunnon hankinnassa oli, että talossa on kunnon takapiha, joka rajautuu pieneen metsikköön. En ole mikään metsässä samoilija, enkä osaa esimerkiksi sienestää, mutta tarvitsen luontoa ympärilleni. Myös ajatus siitä, että puut vaimentavat liikenteen melua, parantaa huomattavasti elämänlaatuani. Toinen iso plussa Haagassa on se, että minulla on vain kivenheitto lenkkipoluille. Valikoimaa on niin paljon, että voi mennä vaikka joka kerralla eri reittiä.

Parasta terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitoa on omasta itsestään huolehtiminen. Sitä voi tehdä niin ulkoilualueilla kuin siirtolapuutarha-alueillakin - henki, sielu ja ruumis virkistyy. Juuri äsken vetäisin viikon lopettajaisiksi Keskuspuiston kautta Pikku Huopalahteen ja kotiin. Suosittelen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti