Kun ekaluokkalaiset menevät
syksyisin kouluun, heidät varustetaan Keltanokka liikentessä
-lippiksillä ja muilla huomiota herättävillä
varusteilla. Pikkuinen koululainen on kokematon koulumatkailija ja
siksi muiden liikenteessä kulkevien on syytä pitää
silmät auki.
Minulta on muutamaan kertaan kysytty
vaalikampanjan aikana mahdollista kokemusta valtuustotyöskentelystä.
Vastauksena olen kertonut, että kokemusta ei vielä ole,
mutta jatkoksi olen yleensä kertonut, että minulla on kyllä
kokemusta esimerkiksi ylioppilaskuntatoiminnasta ja että joudun
työssäni jatkuvasti uusien haasteiden eteen. On osattava
ottaa selvää ja perehtyä.
Kokemus on hyvä asia.
Tokaluokkalainen liikenteessä on taatusti pienempi
turvallisuusriski itselleen ja muille kuin ekaluokkalainen. Mutta
kokemusta ei tule, jos ei laiteta kulkemaan itse, opettelemaan ja
kokeilemaan taitojaan käytännössä.
Todelliset vaikuttamiskokemukseni ovat
opiskeluajoilta, jolloin olin opiskelijaedustajana
tiedekuntaneuvostossa ja avoimen yliopiston johtokunnassa. Ne ovat
nimenomaan kokemuksina arvokkaita, en voi sanoa saaneeni mitään
erityistä aikaan. Ne näyttivät myös, mikä
merkitys valmistelutyöllä on. Toisessa kaikki oli hyvin
huolella valmisteltua, eikä meiltä edes tuntunut odotetun
keskustelua – ei professoreilta eikä opiskelijajäseniltä.
Toisessa esittelijöiden perustelut olivat joskus vähän
jänniä, minkä taustalta löytyi seikkoja, joiden
vuoksi jouduimme muutaman kerran todella käyttämään
meille annettua valtaa. Toki kyse oli myös koosta. Edellisessä
oli kyseessä suuri ja toisessa pieni organisaatio sekä
valmistelijakaarti.
Summa summarum. Helsingin kokoisessa
kaupungissa on todellakin perehdyttävä huolella asioihin ja
pyydettävä kokeneemmilta apua päätöksiä
tehtäessä. Aloitin perehtymisen vaaliteemoja miettiessäni
ja olen näiden kuukausien aikana oppinut monen monta uutta
asiaa. Ja oppiminen jatkuu – väitän olevani siinä
vieläpä sangen hyvä. Onneksi keltainen lippalakki
näkyy kauas!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti