Vaikka oman alani ammattijärjestö ja muutama opettajakollega
on yrittänyt saada aikaan keskustelua opetuksesta ja koulutuksesta, ei
tuloksena ole ollut mitään kovin kummoista. On puhuttu hieman
opetusteknologiasta ja maksimiluokkakoosta. Jossakin vaalikoneessa oli
perinteinen kysymys koulukurista. Eikä kukaan halua säästää koulutuksesta,
tietenkään.
Kovin väärin ei suomalaisissa kouluissa ole tehty, jos
edelleen keikumme monien mittarien mukaan maailman kärkijoukoissa. Tiedän,
tiputusta on tapahtunut ja maailma muuttuu kovaa vauhtia. Osa oppilaista ja
kouluista putoaa kyydistä, vaikka suurella osalla menee hyvin. Opettajana
voisin sanoa, että ”hyvät oppii
opetuksesta huolimatta”. Kärryiltä tippuneet tai tippumassa olevat tarvitsevat
monesti tehostettua tai erityistä tukea (esimerkiksi erilaisia erityisopetuksen
muotoja), oppilashuollon palveluita (terveydenhoitaja, kuraattori) tai heillä
on asiakaskontakti lastensuojelun kanssa. Hyvä niin, sillä minulla ei
opettajana ole ammattitaitoa eikä aikaa kuin opettamiseen ja kasvattamiseen. Se,
mihin lainsäätäjänä haluaisin puuttua, on yhteydet näiden tahojen välillä.
Edelleen tuntuu olevan niin, että tärkeintä on asioiden ja päätösten salailu
vaitiolovelvollisten virkamiesten välillä. Terveydenhoitaja ei näe
Wilma-järjestelmästä, kuinka paljon poissaoloja oppilailla on. Opettajalle
kerrotaan oppilaan tai perheen lastensuojelukontaktista vain, jos on pakko tai
perhe itse ottaa sen esille. Jos halutaan, että lapset voivat hyvin ja oppivat
koulussa, osa heistä tarvitsee näitä tukitoimia. Mutta niistä ei ole hyötyä,
jos tieto eri tahojen välillä ei kulje riittävästi tai sitä ei saa käsiinsä.
Koulun sisälläkin saattaa olla tiedonkulun esteitä.
Erityisopettajat ja luokan/aineenopettajat eivät ehdi tai muusta syystä heillä
ei ole mahdollisuutta keskustella (yhteisten) oppilaidensa oppimisesta tai
käytöksestä. Monesti tämä ei ole kiinni edes rahasta, vaan siitä, johdetaanko
koulua siten, että kannustetaan yhteistyöhön. Tarvitaan yhteisesti sovittu aika
ja paikka keskustelulle. Opetusala on edelleen yksinpuurtajien. Mutta kukaan opettajakaan
ei kuitenkaan kai usko selviävänsä yksin sekä yleisestä että tehostetusta
tuesta, joita oppilaille tulisi antaa?
Entäs sitten se luokkakoko? Haluaisin tietenkin, että kaikki
saisivat opetusta mahdollisimman pienissä ryhmissä, mutta en lähtisi
määrittelemään maksimikokoa. Syy on yksinkertainen. Koulussa on parhaat
asiantuntijat miettimään erilaisia järjestelyitä, joilla vähän isompikin ryhmä
voidaan jakaa monilla tunneilla pienempiin osiin ja lisätä samanaikaisopetusta
erityis- tai muun opettajan toimesta. Minusta olisi tuhlausta, jos maksimiluokkakooksi
olisi sovittu 24 ja sitten jokin ikäluokka olisikin kooltaan 26 ja tehtäisiin
kaksi kolmentoista oppilaan luokkaa.
Viimeiseksi teknologiasta, jota kohtaan minulla ei ole
mitään erityisen suurta intohimoa. Se ei ole autuaaksitekevä Suomen koulutuksen
pelastaja, vaan nykyaikainen väline, jota oppilaiden tulee oppia käyttämään omassa
oppimisessaan. Myös minun. Kannatan sitä, että kouluissa käytetään monipuolisia
menetelmiä. Ehdottomasti tarvitaan myös yhteistyötaitoja, joiden opettelemiseen
koulu on paras paikka näille tulevaisuuden kansalaisille. Jos kansanedustajana
saisin päättää, haluaisin siitä arvosanan todistukseen jokaiselle peruskoulun
oppilaalle. Mutta se onkin sitten jo toinen juttu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti